Airbus A350 XWB
Airbus A350 XWB | |
---|---|
![]() Airbus A350-900XWB laskeutumassa ensilennoltaan 14. kesäkuuta 2013 | |
Tyyppi | Matkustajalentokone |
Valmistaja | Airbus SE |
Ensilento | 14. kesäkuuta 2013[1] |
Esitelty | 2014 (-900) 2017 (-1000)[2] |
Status | Tuotannossa |
Valmistusmäärä | 126 (11/2017)[3] |
Valmistusvuodet | 2013- |
Airbus A350 XWB on Airbusin valmistama kaksimoottorinen, laajarunkoinen pitkän matkan matkustaja- ja rahtilentokone.
Sisällysluettelo
Suunnittelu[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Alun perin koneen piti pohjautua rungoltaan Airbus A330:een ja siinä piti olla 250–300 matkustajapaikkaa sijoitettuina turistiluokassa kahdeksan rinnakkain (kaksi ikkunapaikoilla ja neljä käytävien välissä). Koneesta tarjottiin alkuvaiheessa kahta eri versiota, A350-800 ja A350-900. Boeingin julkaistua A350:n kanssa samaan markkinasegmenttiin kuuluvan huomattavasti taloudellisemmaksi luvatun ja teknologialtaan kehittyneemmän Boeing 787 Dreamliner -mallin Airbus otti A350:n takaisin piirustuspöydälle. Heinäkuussa 2006 Farnborough'n ilmailunäyttelyssä Airbus ilmoitti suunnittelevansa A350-mallin kokonaan uudelleen nimellä A350 XWB (eXtra Wide Body).lähde?
Uuteen leveämpään runkoon mahtuu turistiluokassa yhdeksän penkkiä rinnakkain. Matkustamo on 13 cm leveämpi kuin Boeing 787:ssä. A350XWB on rakenteeltaan erittäin moderni lentokone, ja sen valmistusmateriaaleista on 53 % komposiitteja, 19 % alumiini-litiumseoksia, 14 % titaania, 6 % terästä ja 8 % muita materiaaleja. Airbus lupaa koneen käyttökulujen olevan 8 % alemmat kuin Boeing 787:llä.[4]
Ohjaamon näyttöpinta-alaa on suurennettu huomattavasti aiempiin kapearunkosukupolviin nähden ja se on suunniteltu A380-superjumbon pohjalta. Kokonaan uusiin ominaisuuksiin kuuluvat mm. koneen törmäysvaroitusjärjestelmän yhdistäminen autopilottiin siten, että väistöliikkeet muuhun liikenteeseen nähden voidaan suorittaa automaattisesti, sähköjärjestelmän uudelleensuunnittelu siten, että autopilotti pysyy päällä molempien moottorien häiriötilanteessa, kolmen hydrauliikkajärjestelmän korvaaminen kahdella hydraulisella sekä useammalla osittain ja täysin sähköisellä varajärjestelmällä (koneen ohjattavuus säilyy jopa täyden hydraulipainekadon sattuessa) sekä kehittyneempi automaattijarrutusjärjestelmä, joka optimoi pyöräjarrutuksen kiitotieolosuhteiden perusteella. Kasvaneen sähköntarpeen takia generaattoreita on kaksi moottoria kohden. Kone pystyy myös näyttämään luotettavan ilmanopeustiedon, vaikka kaikki pitot-staattisen järjestelmän anturit olisivat epäkunnossa. Tämä nopeustieto lasketaan kohtauskulma-anturin ja digitaalisen moottorinohjausjärjestelmän (FADEC) saaman syötteen pohjalta. Tämän parannuksen taustalla on halu estää Air Francen lennon 447 kaltaisen onnettomuuden toistuminen.lähde?
Myös koneen lennonhallinta- (FMS) sekä keskusvalvontajärjestelmät (ECAM) on päivitetty aiempaan sukupolveen nähden ja niitä voidaan ohjata pallohiiren kaltaisen ohjaimen sekä täyden QWERTY-näppäimistön avulla (Keyboard Cursor Control Unit, KCCU). Myös kaikki tarkastuslistat saadaan sähköisinä näkyviin uusimpien Boeing-koneiden tapaan. Yleisesti tehtyjä parannuksia luonnehtii entistä parempi vikatilannekestävyys sekä valmius uusien lennonjohdon tukijärjestelmien hyödyntämiseen (mm. digitaalinen tiedonsiirtoyhteys eri muodoissaan). Lentotuntumaltaan kone simuloi tarkoituksellisesti A330-konetta, joten periaatteessa A330:sta siirryttäessä ei varsinaista lentokoulutusta viranomaisnäkökulmasta edellytetä. Tästä huolimatta useat operaattorit ovat sisällyttäneet siirtymätyyppikurssiin myös varsinaisen simulaattorilento-osuuden.lähde?
Koneen kokonaissuunnittelukustannukset kaksinkertaistuivat uudelleensuunnittelun johdosta, ja toimitukset viivästyivät kahdella vuodella. Koneen moottoreiksi Rolls-Royce on suunnitellut uuden muunnoksen Trent-moottoreista, TrentXWB:n. TrentXWB:ssä on turbiinikoneisto, joka on edelleen kehitetty Trent 900- (Airbus A380) ja Trent 1000 -moottoreista (Boeing 787) sekä Trent-moottoreiden tähän asti suurikokoisin puhallin, jonka halkaisija on 300 cm. TrentXWB 84 -moottori sertifioitiin 2011.lähde?
Tilaukset ja toimitukset[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Ensimmäisen kymmenen A350-lentokoneen tilauksen teki espanjalainen Air Europa joulukuussa 2004.[5] Myöhemmin lentokonetta tilasi myös muun muassa Finnair[6]. Uuden version ensimmäinen tilaaja oli Singapore Airlines, joka tilasi kaksikymmentä A350-900 -mallista konetta heinäkuussa 2006 ja varasi lisäksi 20 optiota. Finnair oli ensimmäinen, joka muutti alkuperäisen mallin tilauksen uuden mallin tilaukseksi sovittuaan koneen uudelleen suunnittelun aiheuttaman viivästyksen aiheuttamista korvauksista Airbusin kanssa. Tässä yhteydessä Finnair kasvatti tilaustaan yhdeksästä yhteentoista ja varasi lisäksi 8 optiota.[7] Koneesta on sitovia tilauksia marraskuussa 2017 48 eri yhtiöltä yhteensä 888 kpl[8]
Ensimmäinen kone luovutettiin Qatar Airwaysille joulukuussa 2014. Käyttöön se otettiin tammikuussa 2015.[9] Finnairin ensimmäinen A350-kone laskeutui Helsinki-Vantaalle 7. lokakuuta 2015.[10]
Tyypit[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Koneesta oli alun perin tarjolla kolme erikokoista versiota: kaksiluokkaisena noin 312-paikkainen A350-800, 366-paikkainen A350-900 ja 412-paikkainen A350-1000. A350-800 peruttiin syyskussa 2014 vähäisen tilausmäärän johdosta ja tilaajille tarjottiin joko suurempaa A350-900 -mallia tai uusilla moottoreilla varustettua A330-800 -mallia. Lisäksi tarjolle tulee rahtiversio A350-900F, erityisen pitkän kantomatkan (17 960 km) omaava A350-900ULR sekä A350-900ULR:ään perustuva yksityiskoneversio ACJ350 XWB.[11]
Teknisiä tietoja[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Airbus A350-800 | Airbus A350-900 | Airbus A350-1000 | vertailu Boeing 787-8 | vertailu Boeing 787-9 | |
---|---|---|---|---|---|
Pituus: | 60,6 m | 66,9 m | 73,9 m | 55,5 m | 62,0 m |
Korkeus: | 17,1 m | 17,1 m | 17,1 m | 16,5 m | 16,5 m |
Siipien kärkiväli: | 64,75 m | 64,75 m | 64,75 m | 58,8 m | 60,0 m |
Suurin lentoonlähtöpaino: | 245 000 kg | 265 000 kg | 295 000 kg | 216 500 kg | 226 800 kg |
Istuimet: | 312 / 270 kaksi / kolme luokkaa | 366 / 314 kaksi / kolme luokkaa | 412 / 350 kaksi / kolme luokkaa | 223 kolme luokkaa | 259 kolme luokkaa |
Moottorit: | Trent XWB | Trent XWB 84 | Trent XWB 97 | Trent 1000 tai GEnx | Trent 1000 tai GEnx |
Lentonopeus: | 0,89 Mach | 0,89 Mach | 0,89 Mach | 0,85 Mach | 0,85 Mach |
Suurin lentokorkeus: | 13,1 km | 13,1 km | 13,1 km | 13,1 km | 13,1 km |
Lentomatka¹: | 15 400 km | 15 000 km | 15 500 km | 15 700 km | 15 400 km |
Valmistumisvuosi: | valmistus peruutettu | 2014 | 2017 | 2011 | 2014 |
Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
- ↑ Airbus confirms timing for A350 XWB First Flight 11 June 2013. Airbus.
- ↑ Airbus advances towards first flight of A350 twinjet Flight International. 23 Oct 2012.
- ↑ Orders & deliveries airbus.com. 27.11.2017. Airbus SE. Viitattu 27.11.2017. (englanniksi)
- ↑ http://www.eads.com/xml/content/OF00000000400004/7/19/41508197.pdf
- ↑http://www.airbus.com/en/presscentre/pressreleases/pressreleases_items/06_01_05_air_europa.html
- ↑http://www.airbus.com/en/presscentre/pressreleases/pressreleases_items/06_03_30_finnair.html
- ↑ Finnair, first airline to sign firm contract for the A350XWB 8.3.2007. Airbus. Viitattu 27.11.2017.
- ↑ A359 XWB Production sites.google.com. 27.11.2017. Viitattu 27.11.2017.
- ↑ Mäkinen, Jari: Airbus A350 astuu palvelukseen Yle Uutiset. 25.12.2014. Viitattu 25.12.2014.
- ↑ Finnairin uusi jättikone tänään Suomeen 7.10.2015. Yle. Viitattu 7.10.2015.
- ↑ http://www.aircraft.airbus.com/aircraftfamilies/corporate/acj-family/
- ↑ http://www.airbus.com/en/aircraftfamilies/productcompare/
Aiheesta muualla[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Kuvia tai muita tiedostoja aiheesta Airbus A350 XWB Wikimedia Commonsissa
- Airbus: A350 esittelysivu (englanniksi)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti