Finnair Oyj taloustiedot

 Kurssi-informaatio arvopaperille Finnair Oyj (FIA1S)

FIA1S 
 MarkkinaViimeisinOstoMyyntiYlinAlin+/-%Vaihto kplVaihtoValuuttaAika
OstaMyyNasdaq Helsinki Ltd8,0208,0058,0258,1258,020-0,04-0,5016 440132 681EUR11:04 15 min viivästetty

TARJOUSTASOT
Päivitä

MääräKurssiOstoMyyntiKurssiMäärä
9008,005
8,025900
Vertaa
8,0008,0508,1008,15010:0010:2310:398,0608,020
ti, 2 huh - 10:58Kurssi 8,070Vaihto kpl 97

HISTORIALLINEN KEHITYS

%YLINALIN
1 vk2,308,1557,785
1 kk-2,088,5557,705
3 kk13,208,5556,810
YTD13,208,5556,810
1 v-29,0312,7805,585
3 v48,2413,5203,800
5 v179,4413,5202,300

UUSIMMAT UUTISET JA TIEDOTTEET
Päivitä

Kyseisestä osakkeesta ei löydy uutisia.

VÄLITTÄJÄTILASTO
Päivitä

VälittäjäOstettuMyytyNettoSisäinen
Ostaneet eniten
2399619937405918622
22002200
9090
187374-1870
35554-5190
Myyneet eniten
15315113-3582576
35554-5190
187374-1870
2399619937405918622

SHAREVILLESTÄ

AikaKommentit
22-03-2019 13:00
Kirjanpitomuutokset muokkasivat Finnairin vuoden 2018 numerot uuteen asentoon https://www.inderes.fi/fi/yhtiot/finnair Finnair julkisti eilen vertailuluvut vuodelle 2018 liittyen vuoden vaihteessa käyttöön otettuun IFRS 16 -standardiin, lentokonekomponenttien esitystapaan sekä toteutettuihin taloudellisen raportoinnin muutoksiin liittyen. Valtaosa muutoksista johtui kuitenkin IFRS 16 -standardista, jonka perusperiaatteita kävimme läpi eilisessä aamukatsauksessamme. Kirjanpitomuutosten keskeiset vaikutukset Finnairin vuoden 2018 tuloslaskelmaan ja vuoden 2018 lopun taseeseen olivat seuraavat: - Oikaistu liiketulos parani 29 % 218 MEUR:oon, ja oikaistu liikevoittomarginaali 1,7 %-yksikköä 7,7 %:iin. - Nettotulos laski 32 % 101 MEUR:oon. - Taseen varat nousivat 996 MEUR:lla ja velat 1100 MEUR:lla, oma pääoma laski 103 MEUR:lla. - Omavaraisuusaste laski 11,5 %-yksikköä 23 %:iin. - Nettovelkaantuneisuusaste nousi 115,5 %-yksikköä 77 %:iin.  - Liiketoiminnan rahavirta nousi noin 120 MEUR:lla ja rahoituksen rahavirta laski saman verran. Taseen osalta kirjanpitomuutosten vaikutuksen olivat jokseenkin linjassa suhteessa odotuksiimme. Vaikka taseen perinteiset tunnusluvut heikkenivätkin muutosten takia selvästi, Finnairin taloudellinen asema tai rahoituksen hinta ei arviomme mukaan muutu, sillä yhtiön rahoittajat seurasivat aiemmin yhtiön vuokravastuut huomioinutta oikaistua nettovelkaantumisastetta. Tuloslaskelmaa kirjanpidolliset muutokset muokkasivat odotuksiamme selvästi enemmän, vaikka etenkin nettotuloksen tuntuvaa laskua selittävät todennäköisesti osin ajoitukselliset tekijät sekä kirjanpitomuutoksen käyttöönotosta syntyneet valuuttakurssivaikutukset. Tuntuvista muutoksista huolimatta kyse on kuitenkin myös tulos- ja rahavirtalaskelmien osalta esitystapamuutoksista eikä niillä ole vaikutusta operatiiviseen suorituskykyyn tai liiketoiminnan generoimiin rahavirtoihin. Päivitämme Finnairin ennusteemme nykyisten kirjanpitokäytäntöjen mukaisiksi ennen yhtiön 24.4. julkistettavaa Q1-raporttia. Alustavasti kirjanpitomuutokset eivät aiheuta voimakkaita muutospaineita näkemykseemme yhtiöstä, mutta ennusteisiin ja yhtiölle hyväksyttäviin arvostuskertoimiin tulee muutosten takia tuntuvia rakenteellisia muutoksia. Kirjanpidollisten muutosten takia Finnair tulee arviomme mukaan myös päivittämään taloudellisia tavoitteitaan lähiaikoina, sillä nykyisellä kirjanpitotavalla yli 6 %:ssa olleen oikaistun liikevoittomarginaalitavoitteen saavuttaminen on selvästi aiempaa helpompaa. Alustavasti odotamme yhtiön nostavan liikevoittomarginaalitavoitteensa alarajaa 2-3 %-yksiköllä yli 8-9 %:iin. Vastaavasti vähintään 7 %:ssa nyt oleva sijoitetun pääoman tuottotavoite muuttui yhtiölle jossain määrin haastavammaksi saavuttaa, kun taseen loppusumma kasvoi ja sijoitettu pääoma nousi. Pääomarakenteen osalta nettovelkaantumisaste korvasi jo Finnairin tärkeimpänä tunnuslukuna oikaistun nettovelkaantumisasteen (tavoitetaso alle 175 %), mutta tässä suhteessa muutos on kosmeettisempi, sillä aiempi oikaistu nettovelkaantumisaste vastasi pitkälti yhtiön nykykirjapidon mukaista nettovelkaantumisastetta.
07-03-2019 12:32
https://www.salkunrakentaja.fi/2019/03/finnairin-matkustajaliikenne-laskee-edelleen/ Siis kapasiteetti nousee käyttöastetta nopeammin..?? Eikö se ole kaikissa tai kaikessa kuljetus-bisneksessä asia ole näin (Muuten myydään ennen pitkään ei-oota)? Toki olisi kiva jos uusi kone, uudelle reitille myytäisiin startista alkaen aina täyteen mutta onko se kohtuullista olettaa? Tuskin finskilläkään ajateltu että kapasiteettia lisätessä käyttöaste seuraa VÄLITTÖMÄSTI perässä. Toki asiaa seurataan. Minusta kyseessä on laskukaavan luoma ilmiö jota vielä muutamat lumisateen aiheuttaman peruutukset korostavat/vääristävät. Olen valmis lisäämään.
15-02-2019 09:05
https://www.arvopaperi.fi/uutiset/finnairilta-selvasti-ennakoitua-parempi-tulos-ja-osinko/d9ee73bd-a29e-497a-b602-069ff448e2d0
15-02-2019 08:55
Finnair-konsernin tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2018 https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/finnair-konsernin-tilinpaatostiedote-11-31122018
13-02-2019 09:43
Finnair Q4 perjantaina - vaikea talvikausi varjostaa sekä Q4:ää että alkuvuoden näkymää https://www.inderes.fi/fi/yhtiot/finnair Finnair julkistaa Q4-raporttinsa perjantaina noin kello 9:00. Odotamme yhtiöltä vahvaa vertailukautta heikompaa ja tappiollista operatiivista tulosta kausiluonteisesti hiljaiselta Q4:ltä. Tuloksen lisäksi raportissa keskeisiä kiintopisteitä ovat osinkoehdotus ja kuluvan vuoden näkymät. Osinkoa odotamme Finnairin maksavan heikentyneestä operatiivisesta tuloksesta huolimatta viime vuoden tavoin 0,30 euroa osakkeelta, mikä olisi mielestämme yhtiöltä myös kohtuullinen luottamussignaali tulevaisuudesta. Finnairin kuluvan vuoden ohjeistuksen pitäisi indikoida liikevaihdon kasvun jatkumista. Kun näkymien osalta jossain määrin aiempaa haastavammilta näyttävät odotukset (vrt. koko talvikauden vaisuna pysynyt liikennedata) suhteutetaan osakkeen viime aikoina nousseeseen arvostukseen (2019e: oik. P/E 11x, oik. P/B 1,0x), emme muuta näkemystämme yhtiöstä ennen raporttia. Finnair ei julkistanut edelliskvartaaleista poiketen joulukuun liikenneraportissaan Q4:n yksikkötuottoa, minkä takia yhtiön liikevaihtotaso ei ole tällä kertaa tiedossa ennen raporttia. Odotamme yhtiön yksikkötuottojen pysyneen Q4:llä paineessa kireän kilpailun (hinnoittelu) sekä matkustajakäyttöasteen laskun takia (-3,4 % yksikköä vertailukaudesta). Siten arvioimme Finnairin kasvun hidastuneen Q4:llä 3,9 %:iin ja liikevaihdon asettuneen 671 MEUR:oon. Finnairin oikaistun liikevoiton arvioimme pudonneen Q4:llä 7,9 MEUR negatiiviseksi. Tulosta painaa selvästi heikentynyt tehokkuus (Q4: matkustajakäyttöaste vain 77 %) sekä polttoaineen suojatun hinnan nousu. Puhtaasti operatiivisesti tulospudotus viime vuodesta on jyrkempi, sillä Q4:llä yhtiön kuluja on alentanut 11 MEUR:lla lentäjien säästöohjelman peruuntumiseen liittyvän varauksen purku (vrt. Q4’17:llä henkilöstökulut olivat kohollaan ylimääräisen bonuksen takia). Raportoituihin lukuihin Finnair on kirjannut Q4:lle noin 40 MEUR:n kertatuoton A350-koneen myynti- ja takaisinvuokrauksesta. Rahoituskulujen ja verojen arvioimme olleen normaaleilla tasoilla, joten Q4:n EPS-ennusteemme on 0,15 euroa. Mielekästä konsensusennustetta Q4:stä ei ole saatavilla. Finnair antaa tilinpäätöksen yhteydessä tyypillisesti ohjeistuksen vain kapasiteetin ja liikevaihdon kehityksestä. Arviomme mukaan Finnair ohjeistaa noin 6-8 %:n kapasiteetin kasvua ja hieman kapasiteettia hitaammin kasvavaa liikevaihtoa kuluvalle vuodelle. Konsensuksen ja meidän ennusteemme kuluvan vuoden kasvulle ovat vajaassa 6 %:ssa, joten tämän tyyppinen ohjeistus vaaditaan arviomme mukaan markkinaodotusten täyttämiseen. Näemme liikevaihtonäkymien osalta kuitenkin tiettyjä riskejä, sillä hidastuva talouskasvu, hintojen nostopaine ja kireä kilpailu näyttävät ainakin talvikauden aikana rokottaneen lentomatkustamisen kysyntää ja todennäköisesti myös yksikkötuottoja. Liikevaihdon kehitys on mielestämme Finnairin kannalta tänä vuonna kriittistä tuloksen perspektiivistä, sillä näillä näkymin yhtiön kulut rullaavat ylöspäin ainakin H1:llä etenkin suojatun polttoaineen hinnan nousun takia, vaikka raakaöljyn spot-hinta laskikin Q4:llä selvästi. Tämä painaa mielestämme ennusteriskit yhä negatiiviselle puolelle, vaikka meidän ja konsensuksen odotuksissa on jo se, että Finnairin oikaistu liikevoitto heikkenee hieman kuluvan vuoden aikana (2019e: oik. EBIT konsensus 143 MEUR).
08-02-2019 15:46
Finnairin matkustajaliikenteen mollivoittoinen kehitys jatkui tammikuussa https://www.inderes.fi/fi/yhtiot/finnair Finnair julkaisi torstaina tammikuun liikennetietoraporttinsa. Yhtiön matkustajamäärä kasvoi tammikuussa vertailukaudesta 4,4 % 1007 800 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti, eli tarjotut henkilökilometrit, kasvoi vastaavasti 10,0 %. Joulukuussa toimitettu A350-kone, syöttöliikenteessä yksi uusi A321-kone, lisäistuimet vanhoissa kapearunkokoneissa sekä reittipituuden kasvu olivat ajureina kapasiteetin kasvulle kaukoliikenteessä.   Myyty matkustajavolyymi ei pysynyt viime kuukausien tavoin kapasiteetin kasvun perässä, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat 5,7 % tammikuussa. Maantieteellisistä alueista myyty volyymi kääntyi 3,9 %:n kasvuun strategisella painopistealueella Aasiassa, mikä oli mielestämme tyydyttävä taso vaisujen loppuvuoden lukujen jälkeen. Pienemmän kaukoliikennealueen eli Pohjois-Amerikan volyymi kasvoi 3,6 %. Euroopassa volyymikasvu oli 11,1 % edelleen rajusti kasvaneen kapasiteetin (Euroopan kapasiteetti tammikuussa +17 %) myötä. Kotimaassa matkustajavolyymi supistui 4,3 %, mikä johtui arviomme mukaan osin useita lentojen peruutuksia aiheuttaneista talviolosuhteista. Kokonaisuutena liikenteen rakenne pysyi odotetusti yhtiön kannalta epäsuotuisana, sillä kasvu painottui kaukoreittejä heikommin kannattavaan Euroopan liikenteeseen. Rahdin kehitys oli tammikuussa hyvää ja myyty rahtivolyymi kasvoi kapasiteettia nopeammin. Rahtia tuki Länsi-Euroopan ja Japanin markkinoiden hyvä kehitys. Myynnin ja kapasiteetin kasvun epäsuotuisan suhteen takia Finnairin tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste laski tammikuussa 3,1 %-yksikköä 77,0 %:iin. Tämä on mielestämme heikohko taso Finnairille, vaikka tammikuu on Finnairille kausiluonteisesti vuoden hiljaisimpia. Matkustajakäyttöasteet laskivat kaikilla alueilla Pohjois-Amerikkaa lukuun ottamatta. Etenkin Euroopassa ja kotimaassa saavutetut 70 %:n ja 56 %:n käyttöasteet ovat alhaisia. Kaukoreiteillä matkustajakäyttöastetasot olivat parempia, sillä Aasiassa matkustajakäyttöaste oli 83 % (-3,1 %-yksikköä vertailukauteen nähden) ja Pohjois-Amerikassa 80 %. Matkustajakäyttöasteita painoi arviomme mukaan etenkin lyhyen matkan liikenteen osalta kapasiteetin kasvu sekä kaikilla reiteillä rauhoittunut kysyntä ja kilpailun kiristyminen.  Finnairin kapasiteetin, matkustajamäärän ja matkustajavolyymien kasvu jäi hieman odotuksiamme hitaammaksi tammikuussa. Lisäksi konsernin matkustajakäyttöaste laski noin 2 %-yksikköä ennusteitamme enemmän. Näin ollen raportti oli kokonaisuutena odotuksiamme heikompi ja se vahvisti näkemystämme, että yhtiön toimintaympäristö on pysynyt loppuvuoden tavoin haastavana alkuvuodesta. Päivitämme Finnairin tulosennusteemme ja näkemyksemme yhtiöstä ensi viikon Q4-tulosjulkistuksen jälkeen.
10-01-2019 10:56
Finnairin joulukuun liikenneraportti: sävy ei muuttunut positiivisemmaksi https://www.inderes.fi/fi/yhtiot/finnair Finnair julkaisi eilen joulukuun liikennetietoraporttinsa. Yhtiön matkustajamäärä kasvoi joulukuussa vertailukaudesta 8,6 % 1033 300 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat vastaavasti 11,2 %. Kapasiteetin kasvua ajoi pääosin lentokoneiden lukumäärän ja konekokojen kasvu syöttöliikenteessä, sillä kaukoliikennekapasiteetti kasvoi vain lievästi joulukuun lopussa toimitetun uuden A350-koneen myötä.  Myyty matkustajavolyymi ei pysynyt viime kuukausien tavoin kapasiteetin kasvun perässä, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat 5,5 % joulukuussa. Maantieteellisistä alueista myyty volyymi laski 0,5 % strategisella painopistealueella Aasiassa, mikä oli kuitenkin selvästi marraskuuta parempi lukema. Pienemmän kaukoliikennealueen eli Pohjois-Amerikan volyymi supistui 4,3 %. Euroopassa kasvu kiihtyi 16,4 %:iin rajusti kasvaneen kapasiteetin (Euroopan kapasiteetti joulukuussa +21 %) mukana. Kotimaan volyymikasvu oli 12,7 %. Siten liikenteen rakenne pysyi sinänsä odotetusti yhtiön kannalta epäsuotuisana, sillä kasvu painottui heikommin kannattavaan lyhyen matkan liikenteeseen. Rahdin kehitys oli joulukuussa kohtuullista, vaikka myös myyty rahtivolyymi kasvoikin kapasiteettia hitaammin. Rahtia tuki etenkin Länsi-Euroopan ja Japanin markkinoiden hyvä kehitys. Myynnin ja kapasiteetin kasvun epäsuotuisan suhteen takia Finnairin tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste laski joulukuussa 4,0 %-yksikköä 76,4 %:iin. Tämä on mielestämme heikko taso Finnairille, vaikka joulukuu onkin Finnairille kausiluonteisesti melko hiljainen (joulukuussa Finnairin matkustajakäyttöaste on ollut alempi viimeksi vuonna 2013). Matkustajakäyttöasteet laskivat kaikilla alueilla Pohjois-Amerikkaa lukuun ottamatta. Etenkin Aasian reiteillä joulukuussa saavutettu 77,8 %:n matkustajakäyttöastetaso on jo lievästi huolestuttava. Matkustajakäyttöasteita painoi arviomme mukaan etenkin lyhyen matkan liikenteen osalta kapasiteetin kasvu sekä kaikilla reiteillä rauhoittunut kysyntä ja kilpailun kiristyminen.  Finnair ei viime aikojen käytäntöihin nähden hieman epätyypillisesti julkistanut joulukuun liikenneraportissaan Q4:n yksikkötuottoa, joka olisi käytännössä paljastanut kvartaalin liikevaihdon. Yhtiön julkaisema liikennedata on kuitenkin koko kvartaalin ajalta ollut melko selvästi odotuksiamme heikompaa, joten uskomme yksikkötuottojen pysyneen paineessa myös Q4:lla. Loppuvuoden heikon datan takia arviomme myös, että sekä meidän että konsensuksen Q4:n liikevaihto- ja tulosennusteisiin kohdistuu painetta ennen 15.2.2019 julkaistavaa tilinpäätösraporttia. Q3-raportin jälkeiset ennusteemme odottivat Finnairin tekevän Q4:lla 691 MEUR:n liikevaihdolla 1,2 MEUR:n liiketappion ja myös konsensusennusteet olivat samoilla tasoilla. Lisäksi arvioimme, että Finnair koko vuoden 2019 liikevaihto asettuu aivan yhtiön Q3-raportissa koko vuodelle 2018 antaman 10-11 %:n liikevaihdon kasvuohjeistushaarukan alalaitaan tai jää marginaalisesti alalaidan alapuolelle. Finnairin vuoden 2018 kapasiteetti kasvoi joulukuun perusteella 14,8 % ja matkustajamäärä 11,6 %, kun yhtiö kommentoi Q3-raportissa odottavansa vuodelle 2018 kapasiteetin yli 15 %:n kasvua ja matkustajamäärän 12-13 %:n kasvua.
27-12-2018 09:54
Finnairille kertatuotto A350-koneen myynti- ja takaisinvuokrausjärjestelystä https://www.inderes.fi/fi/yhtiot/finnair Finnair tiedotti viime viikon perjantaina, että yhtiö on tehnyt myynti- ja takaisinvuokraussopimuksen yhdestä omistamastaan A350-lentokoneesta Nomura Babcock & Brown (NBB) kanssa. Finnair myi kesäkuussa 2016 vastaanottamansa Airbus A350-lentokoneen NBB:lle ja takaisinvuokrasi sen käyttöönsä. Vuokrakausi on 12 vuotta, ja siihen liittyy lisäksi jatko-optioita. Järjestelyllä on Finnairin Q4:n liiketulokseen noin 44 MEUR:n positiivinen vaikutus, joka käsittää myyntivoiton lisäksi suojauksista ja ennakkomaksuista muodostuvan valuuttakurssivoiton. Koneiden omistusstrategioiden harkitseminen on lentoyhtiöiden jatkuvaa liiketoimintaa eikä uutinen ollut siten erityisen yllättävä. Lähtökohtaisesti Finnair on omistanut koneistaan noin puolet emmekä usko tämän linjauksen muuttuneen. Vuoden vaihteessa muuttuvien kirjanpitosäännösten (IFRS 16 standardin käyttöönotto) takia Finnairin oli myös loogista toteuttaa järjestely tämän vuoden puolella. Järjestelyllä ei myöskään ole käytännön vaikutusta näkemykseemme Finnairin osakkeesta, mutta kertatuotto tukee Q4:n raportoidun tuloksen ennusteitamme sekä Q4:n kassavirtaa. Q4:n operatiiviseen tulokseen järjestelyllä ei arviomme mukaan ole olennaista vaikutusta.
Yllä esitetyt tiedot on haettu Shareville AB:n järjestelmästä. Nordnet ei ole osallistunut materiaalin laatimiseen eikä ole tehnyt muutoksia sen sisältöön. Yllä esitetty ei ole eikä sitä tule käsittää sijoitussuositukseksi tai kehotukseksi ostaa tai myydä arvopapereita. Nordnet ei vastaa tietojen perusteella tehtyjen sijoituspäätösten taloudellisesta tuloksesta tai muista vahingoista (välittömät ja välilliset vahingot), joita tietojen käytöstä voi aiheutua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti